Hur går det med Webbutbildning i brukarinflytande?
Hur går det med webbutbildningen till Handbok i brukarinflytande? Och vilka kommer ta del av webbutbildningen när den är klar? Det har varit lite tyst kring arbetet med Webbutbildning i brukarinflytande, men det betyder inte att arbetet har avstannat – tvärtom.
– Vi närmar oss slutfasen av arbetet. Mycket är klart, men en del saker i såväl manus som intervjuer och animationer har vi kvar att bearbeta, berättar en av projektets samordnare, Lisa Vainio, och tillägger:
– Vi lägger mycket tid på att anpassa innehållet till olika målgrupper, eftersom utbildningen riktar sig till flera funktioner inom vård och omsorg för personer med psykisk ohälsa. Chefer, utvecklingsledare, politiker, enskilda verksamheters medarbetare och brukarorganisationer är några exempel på roller som alla ska känna att utbildningen är relevant för just dem.
Webbutbildningen består av tre delar; Vad är brukarinflytande?, Aktiviteter för ökat brukarinflytande samt Ett metodiskt arbetssätt för ökat brukarinflytande. Det finns en tanke med att den skiljer sig lite från handbokens uppbyggnad:
– Det finns ett uttryckt behov och önskemål om att lära sig mer om hur:et i brukarinflytande, det vill säga hur man kan arbeta med det i praktiken. Därför har vi valt att fokusera mer på det och lägga vissa teoretiska och ideologiska delar av handbokens innehåll åt sidan, säger Lisa.
En roll som både kan ta del av den färdiga webbutbildningen och som medverkar i utbildningens innehåll är peer support. Nedan bjuder vi på ett smakprov från webbutbildningens intervju med Lars Petersson, peer support inom NU-sjukvårdens psykiatri i Uddevalla.