Vi har frågat peer supportrar, verksamheter och brukare om deras erfarenheter av Peer Support.
Peer supporter och verksamhetschef på avdelning 369, högspecialiserad avdelning för svårbehandlat självskadebeteende, Sahlgrenska universitetssjukhuset:
Tidigare patient på avdelning 369, högspecialiserad avdelning för svårbehandlat självskadebeteende, Sahlgrenska universitetssjukhuset:
Peer supporter, verksamhetschef och patient på NU-sjukvårdens öppenpsykiatri i Uddevalla:
Emma, peer supporter på Guldhedsskolan i Göteborg:
Mitt arbete som peer supporter handlar om att skapa hållbara relationer till elever och vårdnadshavare. Det är viktigt att eleverna får förtroende för mig, och i längden även för skolan. Jag kan fungera som brygga mellan hem och skola och finnas med som ett stöd, med förhoppning om att eleven ska våga närma sig en skolgång igen.
När jag själv som ung var med om svårigheter, till exempel i skolan, tänkte jag att det vore så skönt att prata med någon som förstår. Någon som inte bara har läst sig till kunskap på en högskola. Som peer supporter kan jag vara en sådan person.
Anna Badenfors, rektor på Guldhedsskolan i Göteborg:
Peer Support fyller ett stort hålrum där vår pedagogiska personal inte har möjlighet att nå fram. Vi ser en möjlighet att fånga upp elever som har svårt att komma till skolan på ett annorlunda och bättre sätt. Peeren har inte alla skolkrav, utan kan bygga tillitsfulla relationer. Peeren kan möta eleven hemma, erbjuda aktiviteter som kan behövas för att närma sig skolan, och finnas som stöd på lektioner, raster och i matsituationer samt stötta i skolarbetet på ett friare sätt utifrån elevens behov och vilja.
Dessutom kan peeren ge hopp om att det inte är kört, utan att man kan ta sig ur ett dåligt mående och det kan bli bra på sikt, få eleven att känna att någon bryr sig på riktigt och ge positiv feedback på små steg i rätt riktning.