Peer Support

Peer Support är en yrkesroll inom hälso- och sjukvård och socialpsykiatri. Den innebär att personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning blir professionellt verksamma för att stötta brukare/patienter i deras återhämtning.

Vad gör en peer supporter?

Peer supporterns arbetsuppgifter varierar. Några exempel är att:

  • Ha stödjande samtal med brukare/patienter.
  • Anordna och leda återhämtningsinriktade aktiviteter och studiecirklar.
  • Motivera brukare/patienter att återuppta eller utveckla sociala kontakter och fritidsaktiviteter.
  • Informera om resurser som vård, kommun och brukarrörelse erbjuder.

Peer supportern ingår i arbetslaget inom exempelvis psykiatrisk öppen- och slutenvård, socialpsykiatrisk verksamhet eller skola.

Erfarenheter av Peer Support

I intervjuerna nedan berättar en patient, peer supporter och vårdenhetschef om deras erfarenheter av Peer Support. Samtliga är eller har varit knutna till en avdelning för nationellt högspecialiserad vård för personer med självskadebeteende på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Peer Support har även börjat implementeras på skolor för att stötta elever med problematisk skolfrånvaro. I inslaget nedan berättar en rektor, peer supporter och vårdnadshavare till elev om deras erfarenheter av Peer Support på skolan.

Inslag om Peer Support i skola i Sveriges Radio

Effekter av Peer Support

Internationell forskning visar på kortare vårdtider som ett resultat av Peer Support, minskat självstigma samt att brukare/patienter får större tro på sig själva och att genomföra förändringar i sina liv.

Peer Support kan även ha en kulturförändrande effekt på arbetslag. Det påverkar attityder till patienter/brukare på ett positivt sätt och bidrar till ett mer öppet samtalsklimat om egna erfarenheter av psykisk ohälsa.

Även i en svensk kontext har Peer Support visat på positiva effekter. Några av dem finns samlade i rapporter här.