Nytt utbildningsmaterial från Socialstyrelsen

,

Socialstyrelsen har tagit fram utbildningsmaterialet ”Att hjälpa i svåra situationer”. Det består av filmer och reflektionsfrågor som syftar till att öka kunskap om och förståelse för hur man som personal kan agera i svåra situationer med brukare/patienter inom psykiatri eller socialpsykiatri.


Materialet vänder sig till medarbetare eller chefer i verksamheter inom vård och omsorg och kan användas i till exempel utbildningar, introduktion på arbetsplatsen och arbetsplatsträffar. 

NSPH Västra Götalands Agneta Persson har medverkat i framtagandet av materialet och är en av experterna i materialets filmserie.

– Det har varit angeläget att medverka i kunskapsunderlaget för hur man kan hjälpa även i de svåra situationerna, när brukare/patient kanske nekar vård eller har svårt att ta emot hjälp.

– Det kan också vara hjälpsamt när dilemman uppstår, till exempel om rättigheter krockar med varandra. Vad gör vi när min rätt till integritet eller autonomi krockar med min rätt till värdighet eller hälsa? Eller om det vill sig riktigt illa; min rätt till mitt liv som en följd av att jag nekar eller har svårt att ta emot hjälp, stöd eller vård

Uppmuntra till samtal

Filmerna ger exempel på dilemman och svåra situationer i möten med personal i psykiatrisk heldygnsvård respektive boendestöd i socialtjänsten. 

Sekvens i en av filmerna

Till filmerna resonerar experter om hur man kan göra i svåra situationer och vad som krävs för att nå fram med vård och stöd. Det finns även reflektionsfrågor till filmerna, som kan öppna upp för samtal.

Samtal utifrån filmen

– Det är viktiga samtal att ha innan dessa situationer eller dilemman uppstår. Då kan man undvika att agera i stunden utan att reflektera. Då blir det också lättare att inte agera i hast eller utan eftertanke. Det underlättar i sin tur att man tar emot vård eller stöd genom ett gott bemötande och dialog. Man kan också på detta sätt genom ömsesidig dialog undvika eller förebygga till exempel mer tvingande åtgärder, säger Agneta och tillägger:

– Dessa samtal och denna dialog är nödvändiga för att kunna bygga de tillitsfulla ömsesidiga relationerna, som är grunden i ett gott bemötande.

Utbildningsmaterialet finns här.