Brukarrevisionsrapport: Primärvård Skaraborg

Brukarrevisionen av två vårdcentralers team för psykisk hälsa i Skaraborg är klar. Det är den första brukarstyrda brukarrevisionen som har gjorts inom primärvård i Sverige.

Närhälsan Mariestad och Närhälsan Tidaholms team för psykisk hälsa undersöktes. Målgruppen för brukarrevisionen var vuxna personer som har haft kontakt med teamen vid minst ett inledande tillfälle. Målgruppen delades in följande undergrupper som enkäternas frågor anpassades efter:

  • Personer som har (eller har haft) pågående stöd eller behandling för psykisk hälsa på vårdcentralen
  • Personer som har haft ett inledande samtal och ska få stöd eller behandling på vårdcentralen, men inte påbörjat det än
  • Personer som har haft ett inledande samtal och i det blivit hänvisade till andra alternativ för vård eller stöd, till exempel egenvård eller psykiatri

82 personer från Närhälsan Mariestad besvarade enkäten. Fem av dessa ställde även upp på intervju. 74 personer från Närhälsan Tidaholm besvarade enkäten. Två av dessa ställde även upp på intervju.

Frågor som ställdes handlade bland annat om upplevelsen av det inledande samtalet, eventuell rådgivning och hänvisning till andra alternativ för vård eller stöd, eventuellt stöd och behandling samt personalens bemötande och kompetens.

I rapporten är resultatet sammanställt följt av en diskussion om styrkor och utvecklingsområden.

Som styrkor lyftes bland annat:
  • Inledande samtalet, med fokus på tillgänglighet – de allra flesta får en första och (eventuellt) andra tid snabbt. Många upplever även att innehållet i första samtalet är bra.
  • Stöd och behandling – personer som får stöd eller behandling på vårdcentralen har överlag ett gott (eller mycket gott) helhetsintryck av det. Många känner till exempel att de kan påverka stödet och att det får dem att må bättre.
  • Bemötande och kompetens – majoriteten av har ett gott helhetsintryck av personalens bemötande. Framför allt känner många att de blir förstådda och respektfullt bemötta.
Som utvecklingsområden lyftes bland annat:
  • Information om stöd i civilsamhället – de flesta har inte fått information om stöd som finns i civilsamhället. Detta utvecklingsområde är särskilt relevant för personer som blir hänvisade till andra alternativ för vård eller stöd, inte minst egenvård.
  • Problem och konflikter – de flesta vet inte vart de ska vända sig vid eventuella problem eller konflikter med någon från personalen, och inte heller var de kan lämna synpunkter på stödet eller behandlingen.
  • Rådgivning och hänvisning – personer som har blivit hänvisade till andra alternativ för vård eller stöd tenderar att vara mindre nöjda än övriga grupper i de flesta frågor. En betydande del av gruppen känner till exempel inte att råden de får är meningsfulla eller relevanta för dem, de känner inte att de har fått information om varför de hänvisades till andra alternativ för vård eller stöd samt att de inte alltid känner att personalen har tillräcklig kunskap om deras situation för att hjälpa dem.

Brukarrevisionen är samordnad av Lisa Vainio och Johanna Jaring på NSPH Västra Götaland, i samarbete med Magnus Andersson och Anders Abelsson på NSPH Skaraborg.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.