Brukarrevisionsrapporter: Bankogatans bostad med särskild service och Friskvårdsklubben
Rapporter till två brukarrevisioner som genomfördes under hösten 2021, Bankogatans bostad med särskild service (BmSS) och Friskvårdsklubben, är klara.
Bankogatans bostad med särskild service (BmSS)
4 av Bankogatans BmSS 12 hyresgäster ställde upp på intervju. De flesta frågorna fick gröna svar, vilket antyder ett tillfredsställande förhållande. Där ingår många frågor som är kopplade till de mest betydelsefulla delarna av stödet, nämligen att hyresgästerna känner sig trygga och säkra, får ett bra bemötande, kan prata om hur de mår och får det stöd i vardagen som de behöver.
Utifrån intervjusvaren framträdde också områden som behöver ses över och möjligen utvecklas och förändras. Några av de mest angelägna att ta tag i handlar om den allmänna trivseln på boendet, fritidsaktiviteter, genomförandeplaner och återkoppling till verksamheten.
Friskvårdsklubben
Friskvårdsklubben är en brukarstyrd förening för vuxna som har eller har haft psykisk ohälsa. Friskvårdsklubben håller i aktiviteter på olika platser i Göteborg. Exempel på aktiviteter är bordtennis, innebandy, simning, promenad, biljard, bowling, gym, badminton och fotboll. För vissa aktiviteter är medlemskap inget krav, men för att få tillgång till hela utbudet behöver man vara medlem. Medlemsavgiften är 100 kr per år och då ingår även en försäkring.
12 deltagare ställde upp på intervju i brukarrevisionen. Alla intervjufrågor blev gröna, förutom två som markerades gula. Gröna svar antyder ett tillfredsställande förhållande, medan gula svar antyder ett delvis tillfredsställande förhållande.
Det är tydligt vilken central plats Friskvårdsklubben har i respondenternas liv. För några har aktiviteterna till och med varit avgörande för deras fysiska och/eller psykiska hälsa. Näst intill alla har en positiv upplevelse av utbudet och aktiviteterna. Aktivitetsledarna får genomgående positiv feedback av respondenterna. De beskrivs som kompetenta, hjälpsamma, uppmuntrande, vänliga och skickliga på att hålla i aktiviteterna.
Frågorna ”Finns det några aktiviteter som du saknar?” och ”Kan du påverka utbudet?” blev gula. Utöver dessa frågor fanns det några ytterligare områden som skulle kunna vara föremål för diskussion och åtgärder.