Emma stöttar elever utifrån egna erfarenheter av tuff skolgång
I slutet av 2023 utbildade NSPH Västra Götaland nya peer supportrar* på uppdrag av Arbetsmarknad och vuxenutbildning i Göteborgs Stad. Under 2024 anställs de i stadens socialpsykiatriska verksamheter och skolor som har visat intresse för yrkesrollen.
En av verksamheterna som visade intresse är Guldhedsskolan i Göteborg. Sedan slutet av februari i år arbetar Emma som peer supporter där. Hon är därmed en av de första i Sverige att arbeta som peer supporter inom skola.
– När jag själv som ung var med om svårigheter tänkte jag att det vore så skönt att prata med någon som förstår. Någon som inte bara har läst sig till kunskap på en högskola. Som peer supporter kan jag vara en sådan person.
”Det handlar om att skapa hållbara relationer”
Alla elever på Guldhedsskolans mellan- och högstadium kan komma till Emma för stöd. En viktig del i hennes roll är också att arbeta uppsökande mot elever med problematisk skolfrånvaro eller som har blivit så kallade hemmasittare/hemmakämpare och därmed har hamnat efter eller utanför skolgången.
– Det finns elever som kan gynnas extra mycket av att ha kontakt med mig, som kämpar mer med skolan än andra. Några har redan valt att släppa in mig och dem har jag börjat lära känna, säger Emma och fortsätter:
– Det handlar om att skapa hållbara relationer. Det är viktigt att de får förtroende för mig, och i längden förhoppningsvis även för skolan. Hur det görs är olika beroende på elev. Jag kan träffa eleven både i och utanför skolan, till exempel i hemmet.
I det uppsökande arbetet har föräldrar till eleverna gett sitt samtycke till att Emma tar kontakt med deras barn. Samtidigt understryker Emma att kontakten med henne får växa fram och aldrig ska kännas påtvingad.
– Jag vill att det ska finnas en ömsesidig respekt mellan mig och personen. De är elever och jag jobbar på skolan, men vi är ändå två människor som möts… Och jag tror mig inte veta bättre än dem, utan vi möts på ett jämbördigt plan.
En ny roll för alla inblandade
När vi träffas har Emma precis avslutat ett möte med sin handledare på NSPH Västra Götaland. Det finns mycket att ventilera kring, inte minst när rollen är så ny för både henne och andra på skolan.
– Jag tycker det är modigt att våga testa Peer Support, i och med att det är så nytt inom skolområdet. Vi har fått forma min roll tillsammans, och håller fortfarande på med det, säger hon och tillägger:
– Sedan kanske inte alla riktigt förstår Peer Support-rollen eller varför den behövs. Vissa kanske har en mer traditionell syn på skolan och vad elever ska göra där – lära sig.
Emma pausar och funderar lite.
– Såklart är skolans främsta roll att lära elever saker, och för elever som kommer till skolan och kan ta till sig information och fakta på ett godtagbart sätt räcker det. Men det finns elever som inte ens kommer till skolan. Hur gör vi för att lära dem? Hur början man? Hur ska de ens ta sig till skolan? Där kan peer supportern bli viktig.
Tuff skolgång bidrar till förståelse
Att Emma hamnade på en skola efter Peer Support-utbildningen är ingen slump. Hon har själv erfarenhet av att må dåligt och kämpa med skolan som ung.
– Jag har haft en tuff skolgång. Jag har bott på flera fosterhem och när jag var 13 år fick jag LVU [lag med särskilda bestämmelser om vård av unga] och bodde på olika institutioner, där jag också fick få i skolan. Jag har tagit mig igenom flera svåra saker kopplat till detta.
Idag mår Emma bra, men återhämtningsresan har inneburit mycket jobb och bearbetning av det som har hänt. Hon har också fått ny förståelse för sig själv och sin skolgång.
– Jag har lärt mig att skolan inte kommer naturligt för alla. Vissa är jättestrukturerade och har lätt för att göra det som förväntas av dem, medan andra har svårt för det och börjar halka efter. Jag minns att jag inte ens förstod hur man gör läxor. Varför hade ingen lärt mig det?, säger hon och fortsätter:
– Det kan även vara jättejobbigt att som elev komma på möten med till exempel skola och socialtjänst, även om folk säger att ”vi gör ju det här för dig”. Min erfarenhet är att man känner sig väldigt utsatt. Man är problemet och mittpunkten.
Det är med utgångspunkt i sådana erfarenheter som Emma tror att Peer Support är ett bra komplement till övrig personal på skolor.
– Båda sidor behövs: lärarna och deras kunskap, men även den typen av egenerfaret stöd som en peer supporter kan erbjuda.
Tack Emma, för att du delar med dig av dina erfarenheter och din viktiga yrkesroll!
*Peer Support är en yrkesroll inom främst hälso- och sjukvård och socialpsykiatri. Den innebär att personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning blir professionellt verksamma för att stötta brukare/patienter i deras återhämtning.