Hur har ungdomsmottagningar i Västra Götaland arbetat med resultatet från brukarrevisionen?
I början av 2024 blev brukarrevisionen av ungdomsmottagningar i Västra Götaland klar. Nu har samordnarna Anna-Karin Engqvist och Agneta Persson träffat verksamhetsutvecklarna för ungdomsmottagningarna för ett uppföljande samtal.
Tillgänglighet
Tillgängligheten var ett område som många ungdomar upplevde som sämre. Detta är ett svårt område att arbeta med, då ungdomsmottagningarna har fått mindre resurser. De försöker jobba med att ställa om så att rätt personer ska göra rätt uppgifter, till exempel genom att se över vad administratörer kan göra som kan avlasta barnmorskor och kuratorer så att dessa får mer tid över till vårdande uppgifter.
Efter årsskiftet ska ungdomsmottagningarna starta en chatt med generösa öppettider och med mycket personal som bemannar den. De har med Chalmers i utvecklingen av detta. Här hoppas de kunna triagera på ett bra sätt så att många kan få hjälp via chatten och de fysiska tiderna kan användas på ett bättre sätt. De hoppas också kunna nå ut till en ny målgrupp genom detta. Ett exempel är Halland, där ungdomsmottagningen har börjat nå mer killar genom chatt. Möjlighet att chatta med ungdomsmottagningen var en av de saker som många ungdomar lyfte som förbättringsförslag i brukarrevisionen.
Utöver detta jobbar man också för att alla ungdomsmottagningar ska lägga ut tillgängliga tider för återbesök på webben och de har börjat dela ut en utvärdering efter varje besök med frågor om bland annat tillgänglighet, bemötande och lyhördhet.
Forum vid problem eller konflikter
Många ungdomar upplevde inte att det fanns ett forum eller någonstans att vända sig vid problem eller konflikter med någon på mottagningen. Här har ungdomsmottagningarna nu tagit fram en e-tjänst för klagomål och synpunkter på vården. Denna finns tillgänglig både på respektive mottagnings webbsida, på UMO.se och på 1177. E-tjänsten har varit igång sedan i augusti, men det är dock sällan som det kommer in klagomål.
Många unga skriver recensioner av ungdomsmottagningarna på Google. Det skrivs både ris och ros. Här bevakar nu verksamhetsutvecklarna detta forum och skickar vidare synpunkter till respektive verksamhetschef.
Nå fler ungdomar
Som förslag på vad man kan göra för att nå ungdomar som inte vågar eller får gå till ungdomsmottagningen lyfte många ungdomar att man borde samarbeta mer med skolorna. Detta gör ungdomsmottagningen redan, men nu satsar de lite extra på att nå alla ungdomar på högstadiet och gymnasiet. I Göteborg har de till exempel ett projekt som heter Funkum, där de jobbar utåtriktat med särklasser för att bli tillgängliga för ungdomar med funktionsvariationer.
Verksamhetsutvecklarna berättar även att i stort sett alla ungdomsmottagningar har genomgått en funkisdiplomering under det senaste året och att de jobbar mycket med informationen på den externa webben, för att den ska vara tillgänglig och lätt att förstå.
Det var både roligt och peppande att höra vad som gjorts och att verksamheterna jobbar vidare med resultaten av brukarrevisionen!